Автор: Димитър Ганчев
Вечният град предлага нова сцена за популяризиране на български таланти и големи имена в литературата, поезията, музиката и изкуството с Биенале на изкуствата. Инициативата официално стартира на 21 ноември в салоните на българското посолство в Рим в присъствието на български и италиански представители на културата, дипломати и приятели на България. Всъщност, Биенале на изкуствата утвърждава серия от издания на празника „Изкуство и приятелство. Всички единни в Рим, вечния град”, който от няколко години провежда културната асоциация „Артемидия” с нейния председател Анна Мария Петрова –Гюзелева (чуйте нейните разговор с нея тук – звуков файл).
*********
„Биенале ще се казва вече от това трето издание на празника на изкуство и приятелство по предложение на НДФонд „13 века България” , който ни подкрепи най-сърдечно заедно с ВМнР и Римската община и именно оттук нататък смятаме много по-широко да разгърнем представянето на големите български имена в литературата, поезията, музиката, оперното пеене, както изпълнители така и автори и за в бъдеще бихме могли да включим и представяне на трейлъри на нови български филми, за да включим и седмото изкуство. Изобразителното изкуство, което също е включено в биеналето, е представено чрез фамилия Гюзелев, тъй като маестро Никола Гюзелев е не само певеца на световно ниво, представящ България, когото ние познаваме, но и художник, портретист. Заедно с двамата си по-големи синове, Чавдар и Ясен, представиха през май в София изложба по повод на 75 годишнината на Никола, а представената сега в българското посолство е продължение и част от честването на Никола и в Рим. Аз съм голям оптимист за бъдещето, тъй като това е едно място, като един плацдарм, от което ще може да се популяризира българската култура, българските изпълнители, българските автори, съответно и на италиански, защото това е мост между двете култури, мост между България и Италия, България и Европа. Това е продължение на инициативата, която още 2007 година започнах с асоциация “Артемидия” по повод на влизането на България в Европейския съюз”.
Проектът и културно-артистичното събитие бяха осъществени под егидата на Държавния културен институт към Външно министерство на България, на Римска и Софийска общини, на НДФонд „13 века България”, под патронажа на Министерството на културата на Италия и този на Българското Министерство на културата, както и на Българското Посолство в Рим, по случай и в чест на 150 годишнината от обединението на Италия, на 140 год. на Рим – столица на Италия, на 1330 години от създаването на България като една от най-древните държави на континента, както и на 30 годишнината от създаването на Национален Дарителски Фонд „13 века България”.
Българският бас Николай Кърнолски и италианското сопрано Елена Олива, възпитаници на М° Никола Гюзелев и вече завоювали и международните сцени, изпълниха творби от италиански автори. Прозвучаха и творби на композитори като Пипков, Владигеров, Верди, Пучини и Россини под акомпанимента на вторият главен диригент на Римската опера и пианист М° Серджо Олива и на българската концертираща пианистка и преподавател Нина Варимезова.
Може ли да се каже че това биенале е една нова възможност за развитието на млади таланти в културата между България и Италия?
„Да разбира се, това всъщност е и целта – популяризиране на големите имена в българската култура свързани с Италия и представяне на изпълнители от българска и италианска страна. Имам предвид за в бъдеще да се представят изпълнители и автори не само от България и които живеят в България, но също и автори и изпълнители, които живеят извън страната, в случая, които живеят в Италия или в Европа въобще, тъй като има много талантливи българи, които като мравчици работят, творят, създават, а всъщност не са много познати на широката публика и в България дори”.
Сред гостите на празника бе и проф. Антонело Биаджини, заместник- ректор на Университета Ла Сапиенца в Рим и професор по източно-европейска история към департамента за модерна и съвременна история на същия университет, за когото Биенале на изкуствата утвърждава обмена на културни традиции и ценности между двете страни и дава особен принос за културния и духовен облик на обединена Европа. Също така и Николета Ди Грегорио, президент на италианското издателство „Tracce”, което издаде поетичната стохосбирка на Ана Мария Петрова-Гюзелева “Fiori e spine di via Egnatia” („Цветя и бодли по Виа Егнация”). Стихосбирката, която бе представена на 16 ноември в малката зала на Римската община, обединява двата свята на авторката –българския и италианския – и тяхната среща, чрез описания на места, хора и различни състояния на душата. Един творчески опит за търсене на собствения свят от Лом през София до Рим и обратно:
„Това е един щастлив момент в моя живот и в моята творческа дейност, защото аз съм актриса и журналист и има редица други мои занимания. Но аз пиша от 30 години и това е представянето на втората ми стихосбирка, изцяло на италиански език за която съм много щастлива. Има проект след това да бъде преведена на български и се представи в България”.
Николета Ди Грегорио гледа с оптимизъм и към други български автори, които могат да бъдат публикувани от нейното издателство:
“Ние издаваме предимно поезия, както и художествена проза и есеистика, но когато намерим хубава поезия, независимо дали е от италиански или български автор, тя е добре дошла. Както в случая с Анна Мария Петрова- Гюзелева, чиято поезия е наистина увличаща, още повече че пише на италиански, използвайки думи и метафори, които обогатяват нейната поетика. Това показват и многобройните и премии в Италия. Нашата издателска къща публикува и много други чуждестранни автори и поети, някои от които са кандидати за Нобеловата награда, като Марция Теофило, която е от бразилка, но живее в Италия. Наистина, Анна Мария е първата българска поетеса, която издаваме, но се надявам да имаме възможност да публикуваме и други български поети, защото вярваме в езиковия обмен в името на поезията, мира и любовта”.
www.radiovaticana.org