Детелин Вълков, из „Месец Юлия“*
* * *
Глупости.
Цял живот това върша.
Мургав катунар,
който прецапва реката,
оставил зад себе си само пепел
от недогорели огнища.
Спасителят
. На Христо Фотев
Спасителят умираше прекрасно –
съвсем наивно гинеше в прибоя.
Небето над главите ни угасваше,
а падаше в душите ни покой.
Какво, че плачеше морето пред очите ни –
очите ни не искаха да плачат –
използвали смъртта като прикритие,
стопявахме се сиви в здрача.
А давеше се нашият спасител –
в най-крехкия, в най-нежния прибой
потъваше. Умираше спасително.
И знаеше, че ни спасява той.
* * *
Жената
се съблича на ръба на реката
и се страхува –
тленна и непозната.
Лист трепетликов сред вятъра,
как е плаха жената –
грешна и жадна
реката след миг ще я има
и по плавния хълбок на вира
ще се метне косата й като видра.
Тленна и непозната
в края на моето детство.
И водата,
водата, която съблича жената.
Спомен за старостта
Страхувам се
от голото ти тяло,
от кожата по-хубава от всички дрехи
и бавните извивки на бедрата,
в които ляга да заспи нощта.
Утеха е за мен,
че се обличаш за мъжете
и улиците с поглед те събличат.
О, как ги мразя тези улици опипващи,
безлични,
но ти излизай и върви,
върви по остриетата на мъжките очи,
а аз ще помня гънките на роклята,
примамвани от плавното ти тяло,
и разлюляното отдалечаване към края
с разпуснати по раменете ти коси.
Страхувам се от голото ти тяло
и ти върви,
излез да те огледам в чуждите очи
и се върни,
когато другите не пожелаят да те искат.
* * *
Господи,
вън е снегът,
вън е студът и е бяло,
крачи жена ми по белия свят
и е хубава като всяко начало.
Господи,
крачи жена ми,
стъпка по стъпка мъже я следят
и по дирите тръгват нахални –
няма ли за нехайните съд,
за ботушите кални присъда?
Тя
е докоснала първа снега,
първо на нейното рамо е падал –
спря да дими очарован градът
и жена ми премина във бяло.
Триста погледа дебнат сега
и умират от глад и от ярост –
триста зависти да ги преклонят
пред нозете на нейната
цялост.
Господи,
вън е снегът,
вън е студът и е бяло –
крачи жена ми по белия свят,
тя самата – начало.
* * *
Прекрасна
като циганското лято си отиваш,
като изпусната в реката шапка
и като себе си.
Обсебени,
един към друг
мъжете те прехвърлят с блеснали очи
и всички те обичат за походката, за тялото
и за момента.
Но никой
не прескача своя поглед
и не посяга над оградата му ниска,
а ти вървиш – от себе си по-истинска.
Отиваш си…
Каква си хубава! Да можех да поема риска
да съм до теб – такава светла, непоискана.
* * *
Щастлив е в свободата си
пияният с изкуство
и аз,
опънал шатър пъстър,
играя за насъщния.
Пристигат дните ми –
на времето безименни чергари –
откраднати минути чоплят по скамейките
и сетят ли, че слънцето догаря,
изнизват се – нечути, неплатили.
Но луд е,
който плаче
по цената на минутите.
И под опразнения шатър,
сред сенките на изиграната трагедия,
аз солово сърцето си бисирам
и ръкопляска влязал безбилетно
животът ми отминал,
а три врабчета цъкат шлюпките от семки –
все пак полезен с нещо бил съм,
преди да си отидат даже сенките.
Източник: Bukvite.bg
–––––––––––––––––––-
* Ръкописът не е издаден.
Вчера разбрах, че авторът на тези стихове е починал на 5 юли т.г.
http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=15202&sid=24