2024-11-19

10 thoughts on “За статута на храма „Св. Иван Рилски“ в Чикаго

  1. Здравейте!
    Кaзвам се Николай Николов. Занимавам се с дърворезба и мисля, че мога да ви бъда от полза .
    Ако проявите интерес моля разгледайте снимките в моят
    Facebook Николай Дърворезбар
    0888 7 888 19

  2. Ако сме допуснали неточност във фактологията по отношение на историята с храма „Св. Иван Рилски“, готови сме да я поправим. Ако сте член на тази църква и можете да направите например копие на документ, който да доказва, че е така, и ни изпратите на редакционния мейл копие от този документ, сниман като визуално изображение, този документ ще бъде приложен към тази публикация и нейния текст ще бъде редактиран.

    Аз лично обаче си мисля и за нещо друго – задавам си въпроса – и заради храма „Св. Иван Рилски“ в Чикаго, и заради храма „Св. Св. Кирил и Методий“ в Торонто, и заради други подобни случаи – защо се стига до тях? Защо българи в чужбина, българи, живеещи далеч от родината в един и същи град (и принадлежащи към една и съща енория) в чужбина, се карат, съдят и пр. заради един или друг храм? Ето, за случая с храма „Св. Иван Рилски“ в Чикаго е имало дълъг съдебен спор – едни българи срещу други българи. Сега в Торонто се очертава нещо подобно – българи ще се съдят с българи заради храма „Св. св. Кирил и Методий“. Кои са причините за това, как мислите, кои са причините и въобще православни българи в чужбина да не искат „шапката“, така да се каже, на съответната задгранична митрополия на БПЦ? Само във владиците или в някои свещеници (както е в случаят с храма „Св. св. Кирил и Методий“ в Торонто изглежда) ли могат да се търсят причините за стигането до дела и сблъсъци, или трябва да се търсят и в миряните?

    ––––––––-
    Колкото до това, което съм искала да кажа в предишния си коментар, то беше само и най-вече за кирилицата, не за нещо друго.

  3. Госпожо Маряна,

    Извинявам се че се намесвам в разговора ви с г-жа Вера и Краси (не съм сигурен дали е г-жа или г-дин), моля всички да ме извинят ако е възможно.
    Не виждам повода да се обърнете точно към гореспосочените личности. Не виждам те да са оспорвали това,което вие казвате. От коментара ви личи че сте съгласна с чисто веровата страна, особено с коментара на Вера. Дори нямате различия и с Краси, която/който просто дава малко фактология. Тя/той прави едно уточнение, което аз лично смятам много важно. Става дума за една важна подробност, а именно че тази църква още от създаването си е към Българския Диоцез на Американската Православна Църква, а не както се пише напоследък, че сега е преминала и отделила от БПЦ. Много важна подробност!!!!
    Отново се извинявам, но наистина не разбирам какво точно искате да кажете.

  4. Госпожо Вера, господин Краси /извинете, че се обръщам на малки имена, но нямам друг начин в случая/, ако може /не е задължително разбира се, но все пак/ пишете на кирилица. Да се пише на български на латиница е като да се пише на английски на кирилица.

    Всички черкви по света са разбира се първо Дом Божи, дом на вярата, в който обитава и поне трябва да обитава Дух Свети. Но храмовете, създадени и посещавани от българи, живеещи в една или в друга страна, са и място за срещи между тях, за училища към тях, за общо празнуване на църковни и светски празници даже, да съхраняване в някакъв смисъл и на езика и идентичността.

    Ако Бог искаше да има само един език, на който да Го славим, нямаше 50 дни след Възкресението на Иисус Христос Дух Свети да слезе над първите му апостоли и те да започнат да говорят на различни езици. Може би си спомняте и за времената на триезичната догма в историята на християнството и за това, че например светите братя Кирил и Методий са се борили срещу нея, спорили с представители на западното християнство през IX век, че както слънцето свети еднакво за всички, така и всички народи имат право да се молят на Бога и да отслужват свети литургии на своя собствен език.

    През същия този IX век точно в България, в Първото българско царство, се развива т.нар. черковнославянски език, който не е нищо друго, освен старобългарски. В средновековна България се развиват първите книжовни школи, в които се превеждат текстове от Библията и други текстове от богослужебната книжнина, използващи глаголицата, а по-късно и кирилицата. Няма никаква причина никой българин по света да се срамува от азбуката или езика, които е научил първо в живота си. Този език и тази азбука са част от историята на християнството, и по-специално от историята на Православието.

  5. Malinka, ti mai swvsem se otnese ot viatwra. V cwrkvata ima samo edin duh i tova za tvoe svedenie e DUH SVIATYI. A pwk i informaciata ti ne e tochna. Niakoy ti e promil mozwka. Tazi cwrkva e veche 16 godini v iurisdikciata na OCA. Twi che pogriji se za sobstvenia si duh , zashtoto duhat na cwrkvata si e bil, e i shte bwde edin i swsht.

    Istani si sws zdrave i ne saskai!!!!

    Pozdravi
    Krasi

  6. Malinke, Malinke ….samo edin e stopaninwt na cwrkvata i toi …ne e bwlgarin. I swshtiat toi e kazal: “ Idete i nauchete vsichki narodi…“ Twi che pwrvo vlez v cwrkva i chui kakvo se govori, a posle izdigai lozungite si.

  7. Според запознати с църковните дела в задгранични храмове и енории – за разлика от тези в България, черквите в САЩ, Канада и други страни, може да са към Св.Синод на Българската православна църква, но административно и имотно, съответният храм принадлежи на членството, на общността от вярващи, не на българската задгранична епархия, ръководена от митрополит Йосиф. В България митрополитът определя заплатата и местослужението на свещениците, които са му подчинени. Докато в Канада и САЩ настоятелството – членството и в крайна сметка настоятелството като управителен орган на членството – отговарят за изплащането на заплатата и за спазването на устава на съответния храм.

  8. Както има български дух църквата тази година, под чужда юрисдикция не знаеш другата година какъв нов дух може да започне да има. Дръжте си очите отворени. За мен няма значение как се казва свещеникът, за мен е важно да защитава българския интерес и да вижда напред в бъдещето. А бъдещето с чужди стопани не е ясно.

  9. 7:16 От плодовете им ще ги познаете. Бере ли се грозде от тръни, или смокини от репеи?
    7:17 Също така, всяко добро дърво дава добри плодове, а лошото дърво дава лоши плодове.
    7:18 Не може добро дърво да дава лоши плодове; или лошо дърво да дава добри плодове.
    7:19 Всяко дърво, което не дава добър плод, отсича се и се хвърля в огън.
    7:20 И тъй, от плодовете им ще ги познаете.

  10. Няма по-българска църква в Америка от Българския Православен ХРАМ в Чикаго “ Св. Иван Рилски-Чудотворец „. Който го е посетил е бил очарован от службите, реда, бита и всичко ‘българско и родно“ което лъха от него. Не го харесват шепа хора, имащи лична омраза към Свщеника. Те раздухват ненависта си, търсейки съмишленици за някакъв реванш и отмъщение.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *