Еврочикаго никога не е мълчало по животрептящите въпроси, които са възниквали сред българите зад граница. Не сме мълчали и за дългите съдебни дела, водени около църквата “Св. Иван Рилски Чудотворец” в Чикаго, които приключиха през пролетта на миналата година с решение в съда (на втора инстанция). Докато течеше делото, сме се старали да запознаем нашите читатели с позициите и на двете страни. Ето някои от публикациите ни:
Обръщение на свещеника и църковното настоятелство при БПЦ „Св. Иван Рилски“, Пак за храма „Св. Иван Рилски – Чудотворец“ в Чикаго, както и препубликации от други места (вж. например тук).
След окончателното решение на съда относно този храм никакви по-нататъшни съдебни спорове нямат смисъл. Но освен всичко друго много важно е да си спомним какво точно ни прави християни и православни, ако изобщо сме такива. Защото ако имаме в сърцата си искрена вяра и просветено, нефарисейско отношение, всеки спор и конфликт биха били решими много по-лесно. Бихме могли да простим, да се издигнем над лични свади и пристрастия; и да не забравяме най-важното – че всеки храм е първо Дом Божий; и далеч след това сграда, материален актив, за който да се водят съдебни спорове, полемики и какво ли не още; както и да се уповаваме на Божия промисъл, че той чува искрените душевни стремления и молитви. Храмът „Св. Иван Рилски“ в Чикаго едва ли може да премине в настоящия момент към Светия Синод на Българската православна църква, още повече, че от самото начало тази църква е била основана към Православната църква в Америка. Но ако имаме наистина Христос, Живия Бог в сърцата си, път за запазването на този храм и като средище на българските ни корени и идентичност, ще се намери. Защото Православната църква в Америка в крайна сметка е сестринска църква на всички поместни православни църкви, сестринска и на Българската православна църква. Знак за това, че ОСА уважава каноничните решения на Св. Синод на БПЦ е например писмото на архиепископ Тихон до патриарх Неофит, което също публикуваме.
Надяваме се, впрочем, че Св. Синод на Българската православна църква, далеч не само покрай казуса с храма „Св. Иван Рилски“ в Чикаго, но и въобще с православните храмове зад граница, в които се черкуват българи, ще съумее да намери сили за една по-активна, гъвкава и мъдра политика. Защото задграничната епархия на БПЦ, която обхваща САЩ, Канада и Австралия, е огромна като територия, а православните български емигранти в САЩ, Канада и Австралия не могат например да се свържат с митрополит Йосиф, който я ръководи, той е неоткриваем за повечето от тях. Как да го почувстват като свой духовен пастир, ако не могат да поговорят с него, да му се обадят по телефона или да влязат в някаква кореспонденция по имейл, ако митрополията в Ню Йорк не е отворена за емигрантите, за обикновените миряни? Би трябвало, впрочем, митрополит Йосиф да има не един, а повече помощници за такава огромна епархия, и би трябвало митрополията да се отвори повече към православните българи в САЩ, Канада и Австралия, и към проблемите в различни български православни храмове в тези страни. А Св. Синод на Българската православна църква би трябвало може би да помисли за това в храмовете на българските емигранти в чужбина да се изпращат най-достойните и подготвени свещеници, които да сплотяват емигрантските енории и вярващите в тях, не да ги разделят; и да им дават със собственото си поведение примери за това как трябва да се държи един вярващ човек, още повече свещенослужител. Защото проблеми за съжаление могат да възникнат далеч не само поради това, че някоя църква или енория зад граница се е отделила от БПЦ или е била създадена извън лоното на БПЦ. Те възникват и поради това, че търговският дух и материалните щения могат да заглушат сакралния смисъл и гласа Божи в душите, да заглушат дълбокия смисъл и предназначение на Христовата вяра. И да отблъскват в крайна сметка хората, обикновените миряни, от православните храмове зад граница, вместо да ги привличат към тях.
–––––––-
За пореден (и надяваме се за последен) път ще дадем възможност за отразяване на различни гледни точки по темата за храма „Св. Иван Рилски – Чудотворец“ в Чикаго. Ще се опитаме да съберем и мнения на авторитетни личности и специалисти, имащи отношение към темата, за да могат нашите читатели да се запознаят с проблемите в дълбочина.
Именно защото ситуацията около този храм за много хора не е напълно изяснена, това е една от причините за възможни спекулации. За да се решат проблемите, те трябва да се разкрият и обяснят. Надяваме се да помогнем поне малко за това, за да се намери най-доброто решение.
Това е сборна тема, която ще съдържа линкове към всички наши последни публикации по темата, касаеща черквата „Св. Иван Рилски“, както и не само този храм.
Линковете са подредени по реда на публикуването (първите са най-долу).
Обобщение на Георги Флеминг по казуса с църквата “Св. Иван Рилски”
Кампания: Да спасим храма “Св. Иван Рилски” в Чикаго
Нашата църква “Св. Иван Рилски”. Писмо от председателя на църковния борд
Църковно настоятелство при “Св. Иван Рилски” c oтворено писмо до митрополит Александър
Още за храма “Св. Иван Рилски”. Георги Флеминг, отговор на Добри Карабонев
Право на отговор. Добри Карабонев за храма “Св. Иван Рилски”
Георги Флеминг за храма “Св. Иван Рилски” в Чикаго – част III
Георги Флеминг за храма “Св. Иван Рилски” в Чикаго – част II
Георги Флеминг за храма “Св. Иван Рилски” в Чикаго – част I
Казусът с Българското училище към храма “Св. Иван Рилски” в Чикаго
Храмът “Св. Иван Рилски” в Чикаго с нов кръст
Председателят на църковния борд на “Св. Иван Рилски” Джордж Флеминг пред BG7
Отново напрежение в храма “Св. Иван Рилски” в Чикаго
Отец Димитър от “Св. Иван Рилски” пред BG7
Църквата „Св. Иван Рилски“ има ново настоятелство
Пред Общото събрание на членовете на “Св. Иван Рилски”
Отец Димитър от „Св. Иван Рилски“ за храма, вярата и отношенията между духовници и миряни
Празнична вечер в българския православен храм „Св. Иван Рилски“
Общо събрание на членовете на „Св. Иван Рилски“ в Чикаго
Петиция: Да спасим БПЦ „Св. Иван Рилски“ в Чикаго
Апел от настоятелството на храма „Св. Иван Рилски Чудотворец“
Покана за събрание в църквата „Св. Иван Рилски“ в Чикаго
Канят се настоящи и предишни членове и настоятели, вярващи православни българи и всички граждани, всеки, който се интересува от съдбата и бъдещето на храма, който има предложения и идеи, или иска да чуе другите – да заповяда на 24.01.2016 г.
От Чикаго питат Светия Синод: Каква е вината на отец Валентин?
Писмо от Г. Иванов до епископа на Българския диоцез
Владиката Александър за проблемите и бъдещето на храма „Св. Иван Рилски“
Църквата „Св. Иван Рилски“ срещна владиката на Българския диоцез към АПЦ
Свещеник В.Ноцков: Спокоен съм за просперитета на храма „Св.Иван Рилски“
Боян Чавдаров за бъдещето на църквата „Св. Иван Рилски“
Съобщение от епископа на Българския диоцез
Пол Петроф за казуса с черквата „Св. Иван Рилски“
Георги К. Иванов за казуса с черквата „Св. Иван Рилски“
Писмо на архиепископ Тихон до патриарх Неофит
Съдебни решения относно църквата „Св. Иван Рилски“
Интервю с отец Цонков от църквата „Св. София“
Становище на Св. Синод на БПЦ по плана за обединение на православните в САЩ
По делата им ще ги познаете – архимандрит Кирил Йончев
Свидетелствата за Св. Кръщение и Венчание, които се издават в „Св. Иван Рилски“
Българските църковни общини в Северна Америка
По-късни публикации:
Апел от настоятелството на храма “Св. Иван Рилски Чудотворец”
Петиция: Да спасим БПЦ “Св. Иван Рилски” в Чикаго
Отец Димитър от “Св. Иван Рилски” за храма, вярата и отношенията между духовници и миряни
Пред Общото събрание на членовете на “Св. Иван Рилски”
Църквата “Св. Иван Рилски” има ново настоятелство
Отец Димитър от “Св. Иван Рилски” пред BG7
Отново напрежение в храма “Св. Иван Рилски” в Чикаго
Председателят на църковния борд на “Св. Иван Рилски” Джордж Флеминг пред BG7
Казусът с Българското училище към храма “Св. Иван Рилски” в Чикаго
Георги Флеминг за храма “Св. Иван Рилски” в Чикаго – част I
Георги Флеминг за храма “Св. Иван Рилски” в Чикаго – част II
Георги Флеминг за храма “Св. Иван Рилски” в Чикаго – част III
Право на отговор. Добри Карабонев за храма “Св. Иван Рилски”
Още за храма “Св. Иван Рилски”. Георги Флеминг, отговор на Добри Карабонев
Църковно настоятелство при “Св. Иван Рилски” c oтворено писмо до митрополит Александър
Нашата църква “Св. Иван Рилски”. Писмо от председателя на църковния борд
Отворено писмо до митрополит Александър Голицин с искане за оставката му
‘
––––––––––––––––––––––––––––––––
Духовни степени и санове
https://www.eurochicago.com/2015/01/duhovni-stepeni-i-sanove/
Без енорията Църквата е наивна утопия
https://www.eurochicago.com/2015/01/bez-enoriyata-tsarkvata/
Православието в Америка: диаспора или Църква?
https://www.eurochicago.com/2015/01/pravoslavieto-v-amerika-diaspora-ili-tsarkva/
Етнофилетизъм и църковна диаспора
https://www.eurochicago.com/2015/01/etnofiletizam-i-tsarkovna-diaspora/
Мир между кръста и полумесеца
https://www.eurochicago.com/2015/01/mir-mezhdu-krasta-i-polumesetsa/
За църквата „Св. Николай“ във Флорида
https://www.eurochicago.com/2015/08/sv-nikolay-v-holivud/
.
Драги читателя „Незабравящ“, който се появяваш във форума на този сайт под най-различни никове, сагата с българския храм „Св. Иван Рилски“ в Чикаго е от доста години и няма нищо общо с пандемията от коронавируса.
„Те разполагат с неконтролирана власт да цензурират, редактират, скриват или модифицират всякакъв вид комуникация между отделни личности и широката публика“
Доживях и аз да се съглася с другаря Тръмп. Оказва се че мисирките са по целия свят и някои от тях разполагат с огромна власт над хората. Бълването на фалшиви „сензационни “ новини лично мен много ме дразни. Особено опасно е това, както се видя, е по време на форсмажорни обстоятелства като ситуацията с корона вируса.
Крайно време е всеки, дръзнал да заблуждава широката общественост да си плати за дезинформацията.
Кампания: Да спасим храма “Св. Иван Рилски” в Чикаго – https://www.eurochicago.com/2020/05/da-spasim-hrama/
Човек може да се моли в себе си на Бога, където и да се намира, но Божият храм е особено място, както и Светата литургия. Няма нужда да се противопоставя, впрочем, така гневно и патетично верското чувство с националното (при това с перифраза от Историята на монаха Пайсий, който едва ли би могъл да бъде обвинен в липса на искрена вяра в Христос и чиято известна фраза е обърната наопаки от перифразата); не там е проблемът и разделителната линия и не бива все пак да се дълбае такъв. Важната линия на противопоставяне, която не винаги се вижда, според мен, защото не е нещо външно, а нещо вътрешно, е най-вече е между фарисейския клас, който е лицемерие, и искрената, непарадираща и неподправена вяра. Търговците в храма също не стават такива по национален признак.
Впрочем, както с родолюбието може да се парадира и то да се имитира и дори профанизира, така и с вярата в Бога може да се прави това. Не бива да се съдим лесно едни други, има кой да съди всички ни, в своя небесен съд. Но, както сам Месията казва чрез евангелските свидетелства: „Пазете се от фарисейския квас“ и „Не съдете, за да не бъдете съдени“. Или, както казва апостол Павел: „Да говоря всички езици човешки и дори ангелски, щом любов нямам, ще бъда мед, що звънти, или кимвал, що звека. Да имам пророчески дар и да зная всички тайни, да имам пълно знание за всички неща и такава силна вяра, че да мога и планини да преместям, – щом любов нямам, нищо не съм… Любовта е дълготърпелива, пълна с благост, любовта не завижда, любовта се не превъзнася, не се гордее, не безчинствува, не дири своето, не се сърди, зло не мисли, на неправда се не радва, а се радва на истина.“
Трудно е да има човек такава любов и такова смирение, трудно е и винаги е било трудно. Още повече, че тези ценности и послания на Христовата вяра също могат да се имитират, всичко може да се имитира от сложната и противоречива човешката природа. А ако пък са искрени, искреният може да бъде взет за глупак.
О неразумни , поради что се срамите да се наречете първо Христови!? Нима не знаете, че Бог не живее в ръкотворни храмоме? Докога ще бъркате или умишлено ще правите опити да подменяте Църквата с черквата, сиреч сградата? Докога ще си въобразявате, че можете да притежавте църква. Нима не знаете, че Църквата са хората, приели Христос в сърцата си и те са Божие притежание и не могат да бъдат притежание никому другиму? Докога ще се делите по национален, расов или полови признаци? Нима не знаете, че ако сте Христови, Бог не гледа на лице. Нима не знаете, че във вечния живот не сте нито „бели”, нито „черни”, нито мъже , нито жени, нито се жените, нито се мъжите, а пребъдвате като ангели небесни!?
Нима не ви е казано всичко това лично от Живия Бог!?
Вярно е, че Бог е дал всекиму свободата на избора дори и във Вярата, но ви е предупредил и за последствията от избора, който правите. Нима не знаете, че неверниците са слуги на Луцифер, те не са от Бога и мястото им ще бъде в ада, а всички които имат вяра, но обектът на вярата им не е в Христос, отиват на съд и по-нататъшната им съдба предстои да бъде решена. Нима не разбирате, че тези, които са приели да бъдат първо българи, или нещо друго, но не първо Христови, въпреки вярата си отиват на съд!?
И само тези, които са избрали първо да бъдат Христови и са отдали сърцето си Нему „на съд не дохождат”.
Нима не ви е казано всичко това лично от Живия Бог!?
Ама повечето от вас са умствено лениви и не четат от Извора, а предпочитат булевардна литература и сплетни от жълтата преса или се информират от „масмедиите”, които не са нищо друго освен работилница за промиване на човешкото съзнание, стандартизиране на съзнанието за улесняване контрола на масите или трибуна за сплетни, за отклоняване съзнанието от истината на тези, които я търсят и не се подават на стандартизация…
Ще се обърните ли към Извора и ще вземете ли в ръце Евангелието, или ще се оставите да бъдите манипулирани от други източници е ваш избор, а последствията са си за вас също.
Отново сте предупредени. Защото Земя и небе ще примине, но Словото Бажие – никога!
Във Вашингтон ДК имаше българска църква, изцяло платена с пари от бюджета на България, някъде в 50-60те години на миналия век. Имаше църковна част и жилищна част, в това число 10 спални и 6 бани. Беше дошъл от БГ един млад свещеник, Росен, със жена си. Първоначално бяха многообещаващи като мисъл и поведение. Но с времето и напълняха 🙂 и повече за личните си работи започнаха да мислят. Родиха си децата, доведоха си родата на всеки един от тях, от БГ, помогнаха им за зелени карти и каквото им трябваше, сами на доходен занаят се изучиха, единия стана строител – под името на църквата, не плащаше никакви данъци (non profit business), другият – стана агент по недвижими имоти. И изведнъж се оказаха с няколко имота в Потомак, селището на билиардерите, с лични бензиностанции в дворовете си и казаха, че Църковната сграда има много висока издръжка и те не могат да я понесат повече, забравяйки, че са отгледали в нея всичките си роднини от БГ.
Жената я продаде за много малко под 1 млн долара, взе си комисионната от 3% и след като си изтъкаха платното, ритнаха кросното. ДЪРЖАВНИТЕ ПАРИ, С КОИТО Е КУПЕНА ЦЪРКВАТА, ОТИДОХА В ЦЪРКОВНИТЕ ВЛАСТИ, СЪМНЯВАМ СЕ ДАЛИ И ДАНЪК СА ПЛАТИЛИ НА БЪЛГАРИЯ.
ДА НЕ СТАНЕ СЪЩАТА РАБОТА И В ЧИКАГО!