Във връзка със случая с църквата „Св. Николай Мирликийски Чудотворец“ във Флорида (2301 Adams str . Hollywood ,FL 33020), срещу свещеника на която бе изпратена подписка до митрополит Йосиф, нашето издание се свърза със свещеника отец Тодор и с настоящи и бивши членове на църковното настоятелство. Какви са техните мнения за това как се е стигнало до конфликта там и до въпросната подписка, можете да видите по-долу.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Отец Тодор Димитров:
Отец Тодор казва, че с хората, които искат неговото отстраняване, той не общува от три месеца, и че не ги е заплашвал. И, че както един ден, на 24 април т.г., когато е имало събрание на църквата и са решавали за новите избори, и всичко било наред – после, на 2 май се е появила подписката, след която въобще не е контактувал с тях. Той казва още, че свещеникът е длъжен да присъства на всички събрания и има право на глас по въпроси, касаещи църквата. „Ако хората се събират да правят парти и трябва да решат дали да купят три агнета и пет каси бира, аз право на глас нямам – казва отецът. – Но ако се решават църковни проблеми, аз имам право на глас и съм длъжен да присъствам на всяко събрание“. За членския внос, който е платил на някои членове на църквата, за което той е обвиняван, че така привличал нови членове на църквата, отецът казва, че ако е искал да купува гласове, е можел да им даде по 50 долара на ръка (колкото е членският внос – б.р.) и те после да си напишат чек от техните сметки и да си платят членския внос. „Или пък, ако съм искал да ги подкупвам – казва още той – щях да дам на касиерката парите в брой и да й кажа: ето, вземи тези 300 долара и направи тези членове. Щом съм го подписал този чек от моята сметка, аз не съм й мислил какво да крия, не съм искал да крия нищо.“ На въпроса защо според него нещата са стигнали дотук, отецът разказва за един концерт на група „Сигнал“, организиран от предишния председател на църковното настоятелство Ивайло Захариев. След края на концерта Захариев отчел 200 долара приход за църквата. „Е как така 200 долара, на този концерт имаше 150 човека?“ – попитал отец Тодор. А Ивайло Зарахиев казал: „Ами продал съм толкова билети по толкова пари, платих това и това, ето ви 200 долара“. Отецът обяснява, че по принцип, когато става такива организирани от църквата събития, по случай различни празненства, Нова година, културни събития – касиерката на църквата печата билета с номера от 1 до примерно 200. Те се продават и после се отчитат приходите по тях. Но не така са били отчетени приходи от концерта на „Сигнал“, организиран от предишния председател на църковния борд. После е имало концерт и на група „Фондацията“. И се получила същата ситуация. После дошло празненство за Нова година, организирано от Таня Милкова, в качеството й на член на църковния борд тогава, и Ивайло Захариев, председател на предишния борд. Милкова работи в „Шератон“ в Маями и запазила там една зала, ол инклузив, като цената за това била 65 долара. И решили да продават билетите по 85 долара, като 20 да останат като приход за църквата. Ивайло Захариев напечатал билетите за това Новогодошно парти, но казал, че не помни колко билета е напечатал. На това парти имало около 300 човека. Таня Милкова казала впоследствие, по думите на отец Тодор, че кошът с билетите се изгубил. За това събитие били отчетени приходи от билетите за 150 човека. И повдигането на въпроса за неточната отчетност на парите от такива събития, довело до проблеми в отношенията. Следващият проблем дошъл поради това, че когато са купили сградата за църквата през 2013 г., Ивайло Захариев, който се занимавал със строителство, обещал да намери инженер и архитект, които да направят инженерен и архитектурен план, и да се започне ремонтът на сградата. Захариев намерил инженер, но след това минали месеци, даже година. И след Нова година, през януари отец Тодор попитал Ивайло Захариев: „А бе, какво става, мина се цяла година. Този инженер така ли не сметна една барака 120 квадрата?“. Захариев отговорил, че инженерът бил сметнал и дал документите на архитекта, и архитектът сега работел. А те имали трима архитекти, членове на църквата, и затова отец Тодор казал на Захариев да даде изчисленията на инженера, да ги дадат на архитектите – членове на църквата. Захариев донесъл след три дни един лист, на който имало нарисувана една китайска къщичка и на него пишело, че еди кои греди трябва да се сменят с еди какви си други. И обяснение как да стане това на друг един лист. Като видял този „инженерен план“, отец Тодор попитал Захариев дали не се подиграва. А Захариев му казал, че е намерил други, инженер и архитект, за инженера 6 хиляда долара, за архитекта – още 6. И после някой искал още 2 хиляди да сложи печат на щата Флорида, общо към 15 хиляди долара. Отец Тодор си казал, че може би един такъв проект наистина струва 15 хиляди. Но минали още 3-4 месеца и нищо не станало. И един ден отец Тодор решил, че така наистина нищо няма да стане, и намерил един инженер румънец, и един архитект афроамериканец, които дошли на място, видели, пресметнали и казали: „3500 долара и след 10 дни имаш плановете“. Отецът ги попитал: „Ама подпечатани, готови, направени, имате ли лицензи?“ и пр. Те казали да. Отец Тодор събрал църковното ръководство и им казал за тези планове за 3500 долара. Църковното ръководство, плюс още 10 души членове на църквата, всички гласували „за“ тези планове за тази сума. Отец Тодор се обадил на Ивайло Захариев и му казал да подпише договора като председател на настоятелството, а Захариев му казал, че гласуването е била за това, че цената е добра, а не за това да се приемат плановете. После започнал да си измисля, по думите на отец Тодор, че архитектът е нелегален, че инженерът е нелегален, и не подписал. Тогава съпругата на отеца казала на архитекта и инженера: „Давам ви 3500 долара, работете, частни планове“. Те направили плановете за две седмици и ги донесли. И за тези планове платило семейството на отец Тодор. След един месец, на 31 май т.г., се провел за ново църковно ръководство. Което, заедно с присъстващи на църковно събрание членове, гласували всички за този прословут чек за 3500 долара да се изплатят на отец Тодор, заради което отецът е обвиняван после, че сам си го бил подписал. „Аз нямам право да пиша чек, чек може да пише само касиерката на църквата – казва той. – И касиерката, председателят и зам. председателя подписаха чека.“ Що се отнася до плановете, че не били валидни, за тях отец Тодор казва, че за тях има например две оферти от контрактори с лицензи за щата Фролида, едната оферта за 89 хиляди, другата за 42 хиляди и 500. „Плановете са абсолютно легални и истински – казва отецът. – Досега шест контрактора, между които и един българин, са взели тези планове, и трябва да изберем най-добрата оферта и най-добрата цена, за да започне ремонтът.“ „Аз имам идея – планове, ремонт, пари, освещаване на църквата – казва още той. – И съм подписал декларация, че ще работя като свещеник без никакво възнаграждение. Че не искам пари нито от Светия синод, нито от българите в Маями. Да се докара друг свещеник от България е трудна и сложна работа. А тези хора казват на владиката: „Закрий църквата, само Тодор да го няма“. Идеята беше да направим църква, която ще е църква за три щата – от Маями, от Финикс, Аризона, и до Ню Йорк – в този квадрат ние сме единствената българска църква.“ Отецът казва още, че хората, които са срещу него, няколко пъти са били канени с писма да дойдат и да се разберат. „Ако свещеникът е толкова лош, дайте да видим какъв друг свещеник ще докараме – от България ли някой, някой американец ли ще бъде; да видим как нещата ще вървят. Защото ние сме на финала“ – казва отец Тодор. Но поканените не дошли, а после си наели адвокат. При втора покана да дойдат на среща, пак изпратили адвокати.
.
Светла Димитрова, бивш член на настоятелството, съпруга на свещеника:
Според г-жа Димитрова досегашното отразяване на случая е било едностранчиво и необективно. Като обяснение за този случай тя посочва човешкия егоцентризъм, човешкото его. Казва, че осем месеца нещата са стояли така, пари е имало, но постройката, която е била купена за храм, си е стояла така. Затова някъде през февруари-март на предишния председател на църковното настоятелство Ивайло Захариев е бил поставен ребром въпросът, че трябва нещо да се направи. Дотогава, по нейните думи, това е било изключително негова задача, но той не е направил нищо. По въпроса за подписалите подписката г-жа Димитрова казва, че е имало и хора, които са били увещавани да подпишат подписката неведнъж и те накрая я подписали. Сред подписалите имало и хора, които от месеци са в България и тя не знае как са се подписали. Имало и такива, които подписали, защото Ивайло Захариев им казал, че отец Тодор е сключил много неизгоден договор за ремонта на църквата, който ще вкара църквата в дългове. Също и, че строителните планове са невалидни и нелегални. „В тази подписка от 125 души има 6 човека, които са членове на църквата, 13, които са били в някакъв момент нейни членове, и 109 човека, от които 85 никога не са стъпвали – казва Светла Димитрова. – Тук при нас църковния борд се избира за една година, следващото ни събрание е на 31 март. Затова тази църква е направена на този принцип – ако хората не са доволни от това какво е направено през тази година, се дават нови предложения, избира се нов борд и се продължава напред. Но по принцип мнение за една организация може да дават хора, които са членове на тази организация; това си е закон от край време. В смисъл, ти не може да не си стъпвал някъде, в една църква, която съществува от 2011 г., и да имаш претенции за начина, по който тя се ръководи.“
.
Аксения Качова, касиер на храма:
Всичко започна всъщност много отдалече, казва г-жа Качова. Казва, че първоначално е било гласуване доверие на предишния председател на църковното настоятелство Ивайло Захариев да намери инженер, за да направи плановете и да се започне ремонтът на бъдещия храм. Чакали са година и нещо. Накрая отец Тодор е намерил инженери, които практически за много малко пари са направили инженерен и архитектурен проект. Но Ивайло Захариев активно се е противопоставил и не е подписал като председател на настоятелството. Бил е против тези планове, казал, че те са нелегални – които обвинения според г-жа Качова са напълно неверни. Тогава, за да не пропадне този шанс, съпругата на отец Тодор е платила от свой личен банков акаунт тези $ 3500 долара за плановете, за които пари по-късно отец Тодор е обвиняван, че е получил с чек (т.е. тези пари де факто са били върнати на семейството, след гласувано законно решение за това от новото църковно настоятелство). Отец Тодор е подписал декларация, че ще работи без никакво възнаграждение, казва още г-жа Качова. Както и, че нямат никакво основание обвиненията, че той е бил ръкоположен неправомерно, защото тя лично е виждала всички документи, касаещи неговото ръкополагане и заминаването му за САЩ. „Отец Тодор е най-големият спонсор на църквата – свидетелства касиерката. – Аз водя отделен лист със спонсорите на църквата и той е на първо място. Той е основател на тази църква, негова е идеята за нея.“ Хората, които го познават добре, са учудени от целия този шум и от обвиненията срещу него – казва още Качова. Както и, че: „Когато има недоразумения, те могат да бъдат решени по културен начин, ако желание за това. И ние им предложихме да дойдат на няколко събирания, за да се разберем. Бях заплашвана с полиция, че трябва да им предам документите. Това са документи, на които, ако те искат, може да се направи ревизия. Но когато им предложихме на три събирания да дойдат, и аз бях там с отчет на документите от 2011 г. досега, никой от тях не се яви. А след това тръгват с обвинения“.
.
Антоанета Спасова, председател на църковното настоятелство:
Г-жа Спасова казва, че работата на църквата и при предишното ръководство си е вървяла, правени са били усилия да се съберат повече членове и дарения, за да се купи тази къщичка, която да стане църква. Правели са се сбирки на големи празници, за да се съберат средства. И е била купена тази къщичка, която се нуждае от сериозен ремонт и реконструкция. Но са започнали проблеми с отчетността. Предишният председател Ивайло Захариев е направил два-три концерта, за които не е станало ясно колко са отпечатаните, колко продадените билети за съответното събитие. Касиерката на църквата Аксения Качова е ходила по-късно, когато вече се е случил конфликтът и разделението, на няколко пъти с купчина с папки, подредени по години, за да покаже на отдръпналите се от църквата на кой ден какво се е случило, но те не са дошли на насрочените сбирки, а са продължили да недоволстват. Дори са постнали във Фейсбук снимани чекове с акаунтите на хора от сегашното настоятелство и те е трябвало да си сменят акаунтите.
.
Катя Смит, секретар на църквата:
Г-жа Смит казва, че иска да изпрати на нашето издание един брифинг, който е изпратила и на владиката Йосиф. По нейните думи, тези хора, които са от другата страна в конфликта около църквата, са си наели юридически консултант и чрез него са изпратили въпроси до сегашното настоятелство на храма. За всички тези въпроси Катя Смит казва, че са им били дадени такива изчерпателни отговори, че те повече не са ги коментирали в кореспонденция. Но са измислили други въпроси, които са изпратили, и отговорите на тези въпроси се съдържат в този брифинг. Г-жа Смит не смята, че трябва да се отговаря повече на техните въпроси, защото се съмнява, че има смисъл от това.
.
Джак Казаков:
Според г-н Казаков повод за подписката са били фалшифицирани избори. Той заявява, че отначало се е обявил против ръкоположението на отец Тодор, защото не смята, че той отговаря на изискването за това. Казаков казва още, че алтернативата била друг свещеник да бъде, не отец Тодор. Не след дълго след началото на разговора Джак Казаков казва, че нямал интерес от това да говори с нашето издание.
.
Таня Милкова, бивш член на църковното настоятелство:
Г-жа Милкова казва, че председателят на предишното църковно настоятелство Ивайло Захариев не е в САЩ в момента и ще се върне в края на август. Според нея конфликтите около църквата „Св. Николай“ е тръгнал от това, че отец Тодор е намерил фирма, която според нея била нелегитимна, за да се направят строителни планове за църквата. И отец Тодор ги притискал – нея, Ивайло Захариев и Георги Киров – да приемат контракта с тази фирми. И, че бил много агресивен. Те се консултирали с адвокат, който им казал да не го правят и, че с този контракт можело да се стигне дори до отнемането на имота. Тя казва още, че не е виждала строителните планове за църквата. Както и че владиката Йосиф им казал преди време, че те нямат друг избор, освен да приемат отец Тодор за свещеник. Защото като няма свещеник, няма и църква. Но според нея този отец не е подходящ за това да събере хората. В разговора става дума и за концерти, организиран от църковното настоятелство. За новогодишното парти, за което тя е била организатор и е продавала билети, които билети са били отпечатани от Ивайло Захариев, тя казва, че имало около 230-250 човека. (От него са били отчетени 3000 долара, а приходите са били повече.) Захариев казал, по нейните думи, че на няколко пъти отпечатвал билети и не можел да каже колко е точната бройка. Г-жа Милкова казва още, че си е платила лично билета за партито с чек. Както и, че е дала $ 1200, за да плати залата за партито. Според нея, за да се построи църквата, трябват 100 хиляди долара. Тя казва още, че е подала оставка от борда на църквата, след като е разбрала, че владиката Йосиф подкрепя отец Тодор, за когото тя смята, че той не е добър свещеник. Когато си е тръгнала от настоятелството, по нейните думи в касата е имало $ 15 хиляди, сега не знае колко са. За ненаправените строителни планове за църквата при предишното настоятелство тя казва, че тогава не са имали достатъчно пари, за да се случи това. За хората, които са подписали подписката срещу отец Тодор, тя казва, че много от подписалите не са членове на църквата, защото били против избора на отец Тодор за свещеник. Те не си подновили членството в църквата (въпреки че давали дарения за нея на организирани партита), защото не искали този свещеник.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
* Още по темата вж. тук и тук.
.
П.С. Попитайте Ивайло Захариев, когато се върне от почивката си, чий членски внос е платила съпругата му, Надя Мей. Имам разрешението на този член, защото е техен приятел, но има принципи! Излиза, че ако отец Тодор е платил на някой членския внос, е купил гласове. Но ако те са платили на някой членскя внос е….какво????
Попитайте и Таня Милкова, къде беше от 2011 година докато не я избраха в борда.
Попитайте Димитър Кордов, който в интервюто си за някаква си телевизия, отговорно заявява, че не бил поканен за изборното събрание. Пълна лъжа. Аз лично си получих писмото, а можеше да мина и без това разхищение за пощенски разходи.
Питайте 5 членното семейство на Мая Тегов, колко пъти са дошли на събирания и лично Мая, с какво е допринесла за една година членство в борда. Колко пъти мъжът и, чийто подпис е на подписката е дошъл и има идея за какво иде реч. Снаха й, която хал хабер си няма за какво иде реч, също има подпис против отец Тодор. Тя дори не знае кой е!!!
Обадете се на тези 125 и ги попитайте, кой от тях, какво е направил за тази идея, колко пъти е дошъл да помогне с труд, не говориме въобще за пари.
Питайте всеки от тези „симпатизанти“, къде е тази църква.
Попитайте ги и къде бяха, когато владиката ни дойде на крака, за да чуе всяко мнение и да реши, Тодор става ли за поп или не.
Таня Милкова забравя, че владиката, когато дойде и изслуша всеки и когато господин Казаков, (единствен), сподели, че е против Тодор да ни стане отец, защото имало 40 човека, които искали църква, но не искат Тодор за поп, аз попитах дядо Йосиф, дали може тези 40 човека да си направят тяхна църква, той каза:
„Аз съм тук и днес и утре и вдругиден. Доведете ми хората, за да чуя всеки „ЗА“ и „ПРОТИВ“. И да, колкото повече църкви, толкова по-добре. Нека да има повече български църкви.“
Тези велики „симпатизанти“, така и не посмяха да се появят. Много страхлив тоз българин се оказа, когато трябва да се срещне очи в очи с опонент.
Жалко е, че трябва да го напиша, но вече въобще не се учудвам, че сме били 5 века под турско – владичество/робство/присъствие, или кой, както да си го тълкува.
Сблъсквайки се с такива нелепости, почиващи на абсолютно безпочвени обвинения, ме кара на моменти да се срамувам от произхода си.
Какво делим? Една барака!?
Благодаря за професионалното отношение към един наболял проблем. Писах на господин Захариев СМС още на 5/11/2015, с молба да се съберем и всеки да каже с какво е съгласен и с какво не е. Отговор не получих до 6/1/2015, (ден след годишното събрание, на което абсолютно никой от тези 125 човека не дойде, за да си каже мнението), когато господин Захариев изведнъж реши да ме удостои честта да ми се обади. Тогава проведохме дълъг разговор, в който той се опита да ме убеди, че списъците с членовете са фалшифицирани и т.н. Аз го помолих да ми изпрати тези, които има, за да направя сравнение. След като ги получих по е-мейл, лично проверих и не открих някакви особени разлики. Попитах го, защо не са дошли на събранието, защото хората заслужават да чуят и двете страни преди да гласуват, той ми отговори, че било безсмислено да се обясняват на приятелите на отец Тодор. И след това започнаха нападките, че събранието и изборите били нелегитимни.
Аз лично не съм била, не съм, а няма и да бъда в борда поради лични съображения, но съм член от самото основаване на тази църква. Големи дарения не съм давала поради лични финансови причини, но с труд съм помагала винаги.
Аз съм една от тези оплюти членове, които уж отец Тодор е подкупил, като им е платил членския внос. В това твърдение няма грам истина и хората, които се осмелиха да оклеветят и отец Тодор и мен в частност, са абсолютни лъжци и интриганти. Защото всички те са свидетели на труда, който съм давала в църквата, доброволно и с удоволствие. Отец Тодор ми плати членския внос по други причини, които ако искате да знаете с удоволствие бих споделила. Аз съм чиста пред съвестта си. Отец Тодор също.
Господин Казаков е прекъснал разговора, защото той не желае истината да излезе наяве.
Госпожа Милкова пък официално заяви в личната си страница във ФБ, че си подава оставката и, че по никакъв повод не желае името й да се свързва с тази организация. Но след тези събития, съвсем явно е, че липсата на внимание към личните драми на някои индивиди, ги подтиква към груби, безcмислени и никому ненужни отрицателни действия.
Аз не знам дали отец Тодор не може да събере хората, но съм убедена, че поделите тази грозна инициатива, този фарс, нямат никакво желание да има църква. А какви са им целите??? Само те знаят!!!
Църквата е място, където всеки трябва да се помири със себе си, да поиска прошка, да даде прошка, да се помоли за здраве. Църквата не е място за надпревара кой е по-,по-,най-. Когато има недоразумения, интелигентните хора гледащи в една посока, се събират и разискват проблемите докато не се стигне до взаимно съгласие. Проблемите не се решават с клевети и лошотия. Проблемите се решават мирно, с интелект, с взаимни компромиси.
Още веднъж, лично ви благодаря, че проявихте професионализъм и попитахте представителите и на двете страни.