Разпети петък е денят, в който Иисус Христос понася страданията, подигравките, бичуванията и смъртта на кръста. Така с кръвта си Той поема греховете на целия свят върху себе си.
Предаден от Иуда, изоставен от всичките си ученици и последователи в момента на залавянето Му, Той е отведен на съд пред Синедриона.
Според четирите евангелия, Месията е изправен пред римския прокуратор Пилат Понтийски по предложение на фарисеите, контролиращи Синедриона. Еврейските първосвещеници осъждат Христос на смърт. Синедрионът не може сам да изпълни присъдата, понеже върховната власт в Юдея по това време се упражнява от прокуратора Пилат Понтийски.
Евангелистите предават, че Христос е осъден на среднощно заседание, ръководено от Йосиф Кайафа, след което е отведен пред Пилат с молба за бързо потвърждение и изпълнение на издадената смъртна присъда за нарушение на еврейския закон – богохулство.
Основния въпрос на Пилат към Иисус бил: „Ти юдейски цар ли си?“, на който отговорът на Христос е: „Ти казваш“. Целта на този разпит била римският наместник да разбере действителните намерения на осъдения от еврейския висш съдебен орган в държавна измяна, т.е. в подстрекателство към бунт срещу римската власт. След като не намира вина у Иисус, Пилат прави опити да го освободи.
След повторните настоятелни искания от подучената тълпа, според св. евангелист Лука, Иисус е изпратен на Ирод Антипа като галилеанец. Следва унизяване и подиграване на Иисус от страна на Антипа, и връщането му отново при Пилат:
„А Пилат, като повика първосвещениците, началниците и народа, каза им: доведохте ми Тоя Човек като развратител на народа; а ето, аз изследвах пред вас, и не намерих у Този Човек никаква вина от онова, в каквото Го обвинявате; но нито Ирод намери, понеже Го пратих и при него; и ето, нищо достойно за смърт Той не е извършил; и тъй, след като Го накажа, ще Го пусна“.
Тълпата обаче ревяла все по-силно „Разпни Го!“ и Пилат се съобрази с нейната воля, поради опасения от еврейски бунт и от страх за сигурността на властта си.
Така Пилат Понтийски осъжда Спасителя на убийство чрез разпятие. Римският наместник си измива ритуално ръцете си пред юдеите, желаейки да снеме по този начин отговорността от себе си за осъждането и предаването на смърт на невинен човек:
„Пилат, като видя, че нищо не помага, а се усилва смутнята, взе вода, та уми ръце пред народа и рече: невинен съм за кръвта на Тоя Праведник; вие му мислете.
И целият народ отговори и рече: кръвта Му нека бъде върху нас и върху чедата ни.“
(Мат. 27:24-25).
На Разпети петък вярващите християни почитат великата жертва и страданията на кръста на Сина Божи, който е изпратен от Създателя да научи хората на искрена любов помежду им, покаяние, милосърдие и уважение към живота и достойнството на всяко човешко същество, независимо от неговия сан, пол, раса, етнос и социален статус. И да сключи Нов завет с човеците от всички народи и времена, които повярват, разберат и последват смисъла на Христовите послания и Христовата жертва. Спасителят на света идва при своите, макар че своите го не приемат, както пише още в старозаветни пророчества. Той се ражда сред един богоизбран народ, но не за да стане негов светски цар и да търси земна власт, а да направи по-преки пътищата за спасението и просвещението на човеците от всички народи и времена, които отворят вратите на душите си за Неговото учение и за вечната Божия любов.
Богочовекът Иисус, който позна жажда, глад, мъчения, преследвания и кръстна смърт, идва на този свят, за да лекува душите и телата не само на своите съвременници, но и да научи и да припомня на хората от всички народи и времена, че техните души струват много скъпо и затова не бива да бъдат продавани дори за всичките материални богатства; както и на това, че насилието, жестокостта и безмилостната омраза между хората са отрицание на вечните закони на Създателя на живота.