Разпети петък е денят, в който Иисус Христос понася страдания, подигравки, бичувания и мъчителна смърт на кръста на хълма Голгота. Така с кръвта си Той поема греховете на целия свят върху себе си. Според православния календар, тази година Разпети петък е на 14 април.
Предаден от Иуда, изоставен от всичките си ученици и последователи в момента на залавянето Му, Иисус е отведен на съд пред Синедриона.
Според четирите евангелия, Месията е изправен пред римския прокуратор Пилат Понтийски, по предложение на фарисеите, контролиращи Синедриона. Еврейските първосвещеници осъждат Христос на смърт. Синедрионът не може сам да изпълни присъдата, понеже върховната власт в Юдея по това време се упражнява от римския прокуратор Пилат Понтийски.
Евангелистите предават, че Христос е бил осъден на среднощно заседание, ръководено от Йосиф Каиафа, след което е бил отведен пред Пилат, с молба за бързо потвърждение и изпълнение на издадената смъртна присъда за нарушение на еврейския закон – богохулство.
Основният въпрос на Пилат към Иисус бил: „Ти юдейски цар ли си?“, на който отговорът на Христос е: „Ти казваш“. Целта на този разпит била римският наместник да разбере действителните намерения на осъдения от еврейския висш съдебен орган в държавна измяна, т.е. в подстрекателство към бунт срещу римската власт. След като не намира вина у Иисус, Пилат прави опити да го освободи.
След повторните настоятелни искания от подучената тълпа, според св. евангелист Лука, Иисус е изпратен на Ирод Антипа като галилеанец. Следва унизяване и подиграване на Иисус от страна на Антипа, и връщането му отново при Пилат:
„А Пилат, като повика първосвещениците, началниците и народа, каза им: доведохте ми Тоя Човек като развратител на народа; а ето, аз изследвах пред вас, и не намерих у Този Човек никаква вина от онова, в каквото Го обвинявате; но нито Ирод намери, понеже Го пратих и при него; и ето, нищо достойно за смърт Той не е извършил; и тъй, след като Го накажа, ще Го пусна.“
Тълпата обаче ревяла все по-силно: „Разпни Го!“ и Пилат се съобразява с нейната воля, поради опасения от еврейски бунт и страх за сигурността на властта си. Така Пилат Понтийски осъжда Спасителя на смърт чрез разпятие. Римският наместник си измива ритуално ръцете си пред юдеите, искайки по този начин да снеме отговорността от себе си за осъждането и предаването на смърт на невинен човек.
„Пилат, като видя, че нищо не помага, а се усилва смутнята, взе вода, та уми ръце пред народа и рече: невинен съм за кръвта на Тоя Праведник; вие му мислете. И целият народ отговори и рече: кръвта Му нека бъде върху нас и върху чедата ни.“ [Мат., 27:24-25]
На Разпети петък вярващите християни почитат великата жертва и страданията на кръста на Месията, изпратен на света да научи хората на искрена любов помежду им, на покаяние, милосърдие, смирение, уважение към живота и упование във вечната любов на Създателя. И да сключи Нов завет с човеците от всички народи и времена, които повярват, разберат и последват смисъла на Неговите послания и жертва.
Спасителят на света, богочовекът Иисус Христос идва при своите, които не го приемат за Син Божи, както е предречено още в старозаветни пророчества, а го предават на кръстна смърт. Той се ражда сред богоизбрания еврейски народ не за да стане негов светски цар, нито да търси земна власт. А за да направи по-преки пътищата за спасението и просвещението на човеците от всички народи, раси, поколения, времена, които отворят душите си за Него – който е Пътят, Истината и Животът.
Смрътта няма власт над Божия син и той ще възкръсне на третия ден, за ужас на всички, които са го осъдили и предали. Но всяка година, на Разпети / Велики петък, християните по света си припомнят и съпреживяват великата кръстна жертва на Спасителя на човечеството.
.