.
Коментар на Дахер Ламот в социалната мрежа Фейсбук, във връзка с осмиващ ФБ пост на Теодор Михайлов
.
Присъствал съм немалко пъти на това събитие с хорото пред Народния театър. Участниците там са от всякакви възрасти, но предимно млади хора, включително много чужденци. Винаги има такива от Франция, Белгия, Италия или прочие. Все хора, които искат да се забавляват, да опознаят чужда култура, да се пробват в интересно предизвикателство. Винаги виждаш камери на чужденци, с любопитство и усмивка.
Този културтрегер представя тези млади, забавляващи се хора като някакви диви и прости изверги, простаци, като грозна напаст от дрипльовци.
Бил съм на полуезическия празник Мидсомар в Швеция. На него издигаха огромен, подобен на кръст пилон (майско дърво) и хората танцуваха около него в кръг в традиционни дрехи, а вечер дори някои бяха чисто голи. Бил съм на карнавал в Италия, където хората се замерваха с плодове, носейки всевъзможни маски. В Испания пресъздаваха битка между сарацините и испанци, всички облечени в доспехи и въоръжени с дървени мечове, крещейки като зверове. Виждал съм пияни десетима шотландци в софийския Мърфис, които се съблякоха чисто голи да пият бира на маса, след като Уелс смаза от бой тяхната Шотландия на ръгби.
Съвременният „Бай Ганя“ не е онзи, който танцува хоро и се забавлява с чужденци, носи традиционни носии и възстановява, запазва и предава във времето народни песни и танци.
Съвременният Бай Ганьо е онзи комплексар, който си приписва заслугите и постиженията на чужди държави и народи, за които той няма никаква заслуга, покрива се с интелектуалната пелена от зле направен костюм на европейски аристократ и гледа с презрение обикновени хорица, за които той си втълпява, че са прогнила паплач, само и само, за да се почувства покрай тях като някаква недостижима Висша раса. И да си въобрази, че със споменаването на Шекспир или подобни имена и шаблони (щото той друг не знае), той вече е неразделна и значима част от европейския елит, победоносно издигнал се над българските селяни…
Целият коментар ТУК
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
* Заглавието е на редакцията.
.