.
Павел Серафимов, youtube.com
.
* Още по времето на Античността гърците признават, че Арес и Дионис са тракийски божества.
* Тракия е считана за свещено място за бога на войната, а и негово родно място. Самият Арес е носил прозвището Трак и се е смятало, че той е праотец на траките.
* Най-древното споменаване на Арес като Арей е в надпис върху златен пръстен, използван при погребението на критски благородник, живял преди около 3800 – 3700 г. За това, че крито-минойската цивилизация е създадена от стари балканци, пише проф. Б. Хрозни преди около 70 г.
* Фламандският лингвист Карноа тълкува названието Арес със санскр. irasyati – разярявам се, гневя се, но реално по-добър кандидат се явава стблг. iарити сѧ.
* Най-ранното споменаване на Дионис като Диво-нусо е в микенски документи от Пилос, а за това, че траките имат водеща роля в оформянето на крито-микенската култура, са писали учени като Шмид, Лихтенберг и др. Няма народ, при който култът към древното божество на вегитацията да е по-жив, както е при насу българите. Трифон Зарезан, а и Кукерските игри, са ехо от почитта към Дионис.
* Ранното название на Дионис – Диво-нусо е сродно на името на баща му Зевс и по-точно Диво. На гръцки език то няма обяснение, но отговаря точно на стблг. дума диво, за която Бернекер твърди, че притежава древно значение светлина, сияние. Точно това е и значението на Диво-Зевс и тук е мястото да се добави, че името на самотракийския Зевс е Ден. То бива тълкувано със стблг. дьнь, чието най-древно значение е светлина, сияние.
* Най-ранният познат епитет на Зевс в Елада е Зевс Пеласгийски. Пазители на неговото светилище в Епир са селите, които не са гърци. Сели има и в Тракия – край Селимврия и в областта Селетика, намираща се край Хемус – Стара планина.
* Най-ранното споменаване на Аполон и Артемида е при хетите, под формите Апулунаш и Артамуш. Аполон е споменат и в микенски документи като Паяво, а този вариант е обясним със стблг. пѣвати. Богът е не само покровител на музиката, но и лечител. И в двата случая стблг. пѣвати – пея има смисъл, защото от Платон знаем, че траките лекуват с припяване.
Името Атремида, Артемис е сродно на названието спадащите към мизите траки Арта-кии. Обяснение получаваме с помощта на стблг. ратъ – война, воюване, чиято най-древна форма е *ārtъ [БЕР, т. VI, c. 189].
* За Хермес Херодот твърди, че този бог е на голяма почит у траките, защото благородниците се считат за негови потомци и се кълнат само в неговото име. Правилното име на Хермес е Ерм [Ермъ], то няма смисъл на гръцки, но стблг. ѩрьмъ – ярем предлага обяснение, защото този бог е покровител на скотовъдците, той е опитомителят, този, който слага ярем на животните, за да орат ниви и да теглят каруци.
* Имената на Хефест, Афродита, Хестия, Посейдон също нямат обяснение на гръцки език. Това се знае добре от лингвистите и историците. Някои от тях признават, че гърците са получили своята религия от предгръцкото население, но не уточняват кое е това население, не споменават имената на отделните групи, а информация има, и то доста подробна:
1. Пелопонес е обитаван от фригите на Пелопс.
2. Тесалия е владяна от мизи и тевкри още преди Троянската война.
3. Цяла Атика е принадлежала на траките, чийто господар е бил Евмолп.
4. В град Давлида, област Фокида, царува Терей.
5. Евбея е принадлежала на абантите.
6. Синтите са обиватавали о-в Лемнос.
7. Беотия е била дом на траки, това е установени от различни учени, някои от тях са и наши лингвисти.
8. Даже и островите Крит, Тасос и Лесбос са обитавани от траки.
* Много важна подробност е това, че най-важните светилища на Елада – тези от Делфи и Додона, са управлявани от траки.
* При наличие на такива обилни данни от исторически извори, история и ономастика е необяснимо нежеланието на учените да определят кой е предгръцкият народ, който е цивилизовал дедите на нашите южни съседи.
* Българската етимология на Диво-Зевс, Арей-Арес, Диво-нусо-Дионис, Паяво-Аполон, Артемида-Артемис, а и Хермес-Ерм не е някакъв необясним феномен, а нещо логично, произлизащо от факта, че ние, българите, сме наследници на най-древното цивилизовано балканско население. Старобългарските родови имена Ерми и Ерми-Арес [за първи път споменато от Иловайски преди повече от век] показват прилика с названията на древните тракийски богове неслучайно. Аспаруховите българи са представители на мизите, явяващи се най-големия тракийски народ.
* Самото име на Аспарух е теофорно, вдъхновено е от едно от имената на Тракийския Херос и по-точно Ут-Аспиос. През 1913 г. наши учени пишат за това, че аспа е тракийска дума за кон. За жалост, важната информация не стига до широката публика.
.
.