(Опит за адаптация към новите реалности)
Светска и духовна дискусия
с участието на
Българо-Американска Асоциация
Българска Евангелска Божия Църква „Нов живот”
и
потенциални участници
БПЦ „Света София”
БПЦ „Свети Иван Рилски – Чудотворец”
Симеон Стоилов
Пастор Владимир Георгиев
Динко Динев
Виолета Симов
Стоян Стоев
Георги Иванов
Никола Чаракчиев
и други
През време на
ОТКРИТА ПРОЛЕТНА СЕСИЯ НА БЪЛГАРО-АМЕРИКАНСКА АСОЦИАЦИЯ
неделя, 29 април 2012
прогнозно време – от 14 до 15 часа
през периода на
ФЕСТИВАЛ „БЪЛГАРСКИ ДНИ В ЧИКАГО – ПРОЛЕТ 2012”
Патрон на Фестивала – Лина Кърк
Мениджмънт – Петранка Стаматова
Публикации по темата:
1. Пазарът – продукт на разума, генератор на антикултура и провокатор на конфликти и инстинкти
2. Кризите – опит за диалектико- холистичен подход към тях
ПАЗАРЪТ – ПРОДУКТ НА РАЗУМА,
ГЕНЕРАТОР НА АНТИКУЛТУРА
И ПРОВОКАТОР НА КОНФЛИКТИ И ИНСТИНКТИ
Проф. д-р Велчо Стоянов1
„Разумът е възникнал във времето и би могло да настъпи време, когато отново няма да го има и следователно животът може да остане сляп и инстинктивен и/или „постчовекът“ да престане да представлява човешкият род, който е в криза; човекът ще изчезне, той ще е просто един предмет сред другите предмети; възможно е дори да изчезне от лицето на земята.“
С. Н. Булгаков, М. Куева, Ж. Атали, К. Сейгън и Н. Бедряев
Увод
Едва ли има здравомислещ човек, който равнодушно да приеме цитираните в мотото
мисли на С. Н. Булгаков2, М. Куева3, Ж. Атали4, К. Сейгън5 и Н. Бердяев6, които са
смущаващи, тревожни, дори стряскащи. Тъй като са лансирани от твърде известни
имена, те не бива да се отминават със снизхождение и/или пренебрежение.
Ако изразените апокалиптични визии за бъдещето са реално осъществими (или
объдеществими, както се изразяват някои) възниква въпросът от какво са обусловени? Смятаме, че в основата им лежат както природни, така и социални фактори, и
по-конкретно:
Първо, теорията на световно известния физик Ст. Хокинг за двете основни и противоположни фази на Еволицията на Вселената – Големият взрив и последвалото го
създаване и разширяване на Вселената, което все още продъжава, и очакваното след
него Голямо свиване, ако може така да се каже, на същата. Той – Ст. Хогинг, смята,
че в резултат на Големия взрив и последвалото го разширяване на Вселената са обусловили тенденцията към разширяването на Космоса, което все още продължава
с високи темпове; така се създава една необятна Вселена, изградена от милиарди
Слънчеви системи и Галактики, аналогични на нашите и чийто диаметър се пресича
***
1 Велчо Стоянов е доктор на икономическите науки, дългогодишен професор и преподавател във Финан-
сово-счетоводния факултет на УНСС; тел.: 0888/455-333.
2 Булгаков, С.Н., Философия хозяйство, Изд. „Наука“, Москва, 1990, с. 71.
3 Куева, М., Когато битове, атоми, неврони и гени образуват БАНГ, „Монд-дипломтик“, м. октомври,
2009, с. 22.
4 Атали, Ж., Братства. Една нова утопия, Изд. „КХ“, С., 2003, с. 182.
5 Сейгън, К., Свят, населен с демони. Науката като свещ в мрака, Изд. „Бард“, С., 2009, с. 348.
6 Вж.: Бедряев, Н., Смисълът на историята, ИК. „Хр. Ботев“, С. 1994, с. 198-199.
**************************
от слънчевия лъч за десетки милиарди светлинни години! Разширяващата се Вселена
постепенно е започнала да преминава от хаос към ред и хармония и така бавно и
постепенно са се създали благоприятни условия за живот, включително и разумен.
През следващата фаза обаче ще започне обратният процес – свиването й, при което
„ще настъпи пълен хаос, при който разумен живот не би могъл да съществува“1. Ус-
покоителното е, че тази фаза-процес ще настъпи след около 10 млрд. години. Някои
автори обаче считат, че условията за живот на нашата планета ще бъдат унищожени
„само“ след 250 млн. години от очакваното сливане на всички континенти в един
суперконтинент, като сблъсъците между тях ще се окажат фатални за живота на зе-
мята. С други думи създателката на живота – Природата, сама ще го унищожи в едно
далечно бъдеще. Бедата е, че човекът със своята разумна, но неприродосъобразна
дейност, съдейства на този процес главно на екологическа основа.
На второ място, неблагоприятната за човека еволюция в определена степен
и смисъл се подпомага от уникалното му предимство – разумът. В случая имаме
предвид главно твърдението на Негово Светейшество Далай Лама (поддържано и от
други автори), че „нашият разум ни прави много умни … (но) може да ни направи
(и фактически ни прави – ВС) и нещастни“2, поради това, че е изначално несъвър-
шен: ограничено и несъвършено е и самото познание, придобивано чрез него, вклю-
чително и действията, които той провокира и насочва. Може би поради това първо-
началното намерение на Твореца е било да лиши човека от познанието, но дяволът е
променил неговият замисъл, като е изкушил Адам и Ева да вкусят забраненият плод
от дървото на познанието. Но, така или иначе, човекът притежава разум, който се
смята за изначално несъвършен. Щом е така, това означава, че всичко, което е про-
изводно от или продукт на разума, също е белязано от несъвършенство – цялостната
му социално-културна дейност, включително прословутият му феномен – пазарът,
в чието съвършенство либералните фундаменталисти или либертарианците се къл-
нат, превъзнасят, абсолютизират и едва ли не обожествяват. Да не забравяме обаче,
че „във всяко общество принципите биват подчинявани на интересите, а т о
се удържа (ако перефразираме Русо) от принудата (армия, милиция, полиция) и от
морален ред“3.
Пазарът наистина е велик социален механизъм на цивилизацията (по Ал Гор и
други автори); той е, според Н. Чомски, достоен за възхвала идеал само ако резул-
татите от неговото действие отговарят на интересите на властимащите и привилеги-
рованите. С други думи, „ще продължим да живеем в несъвършения свят, обитаван
от несъвършени човешки същества, каквито те винаги са били“4, но и винаги са се
борили и стремели към неговото усъвършенстване.
Третият фактор, продукт на разума, е пазарът, който има определена връзка с
апокалиптичните визии за бъдещето, изразени в мислите на цитираните в мотото
***
1 Хокинг, Ст., Кратка история на времето, цит. по: Философия на науката, антология; съставители: С.
Герджиков и К. Янакиев, Изд. „ЛИК“, С., 1999 г., с. 379.
2 Негово Светейшество Далай Лама, Четирите благородни истини, Изд. „Мириам“, С., 2000, с. 137 и следв.
3 Дал, Р., Демокрацията и нейните критици, изд. „КХ“, С., 2006, с. 73.
4 Дал, Р., цит.съч., с. 73.
*********************
автори. В случая имаме предвид куриозно-парадоксалната дуалност на пазара
в смисъл, че той е продукт на разума, културен феномен, артефакт, но оставен
сам на себе си, т. е. да действа напълно свободно, той придобива качества, черти
и характеристики на неумолим природен закон. Това означава, че той приема,
признава и се съобразява само и единствено с материално-икономически ценности
и резултати и остава сляп и глух спрямо социално-културни ценности, норми и из-
исквания. По такъв начин той (пазарът) „изневерява“ на своя творец – разумът,
и започва да обслужва преди всичко или главно материално-телесно-инстинк-
тивната същност на човека. Именно в този смисъл той се явява генератор на кон-
тра- или антикултура и провокатор на неравенства, конфликти и инстинкти.
Той проявява негативизъм не само към духовността и културата, но и към държавата,
която се стреми да погълне, тъй като не бил съвместим с нея. Впрочем ще видим, че
той е несъвместим не само с държавата, но и с религията и църквата, което произтича
най-вече от дисхармонията му с културата, която в миналото (при фидеизма) е имала
главно и едва ли не само религиозно изражение и проявление.
По понятни причини ще се абстрахираме от чисто природния фактор – двете фази
в Еволюцията на Вселената, съгласно теорията на Ст. Хокинг, и ще обърнем необхо-
димото внимание на ролята на разума, като ще акцентираме главно върху активната
роля на пазара при генерирането на антикултура и провокирането на груб материали-
зъм, конфликти и инстинкти у човешките същества и в човешките отношения.
Целта на настоящата студия е:
Първо, да анализира и акцентира върху сложната и противоречива дуалност на
човека и свързаното с това изначално несъвършенство на разума, а така също и върху
негативните му последици.
Второ, да се покаже и докаже, така също сложната куриозно-парадоксална про-
ява на пазара, който от феномен на разума или артефакт се превръща в генератор на
контракултура (по Д. Бел) или на антикултура (по Б. Бюканън, Е. Фром и др. авто-
ри) и в същото време е провокатор-стимулатор на груб материализъм, неравенства,
конфликти и природни инстинкти, т. е. той е „убиец“ на културата и покровител на
антикултурата.
Трето, като се анализират двете основни и противоположни крайни и/или „чисти“
общества – непазарният социализъм-комунизъм, от една страна, и „пазарният строй“
(по Ж. Атали) или капитализмът, от друга страна, да се разбере, покаже и докаже, че
макар и по различни пътища, те водят в края на краищата до едни и същи резултати –
„варваризацията“ и „зоологизацията“ на човека и насочването му към джунглата,
т. е. към природните инстинкти.
Четвърто, да се установи и разбере, че доколкото свързаният с глобализацията
екуменизъм настоява за и води към балансиране на европейско-американското и ази-
атското мислене – между християнската вяра и азиатската религиозност, е необхо-
димо да се обърнем с лице към характерната за азиатските философско-религиозни
учения идея за „средния (благородния) път“, споделяна и от Аристотел, като „злат-
на среда“.
Следва. пълния текст от 60 страници ……………..
ПАЗАРЪТ – ПРОДУКТ НА РАЗУМА, ГЕНЕРАТОР НА АНТИКУЛТУРА
И ПРОВОКАТОР НА КОНФЛИКТИ И ИНСТИНКТИ
Резюме:
Уникално дуалистичното (духовно-материалното) и културно-политическото съще-
ство – човекът, е създал три „вечни“ основополагащи социални структури за органи-
зация и управление на обществата: държавата, религията с нейната църква и пазара (с
неговия универсален инструмент – парите). Между тях е осъществявано както сътруд-
ничество и взаимодействие, така и съперничество и борба за доминация и надмощие.
Антидуховният пазар се оказа напълно неадекватен на религията и църквата и
едва ли не техен враг (да не забравяме, че враждата между тях е стара, тъй като
още Христос е изгонил търговците от Храма). Пазарът бе обявен за несъвместим и с
държавата и се обоснова необходимостта не само от „минимална държава“, но и от
пълното „поглъщане“ на държавата от него. Той (пазарът) превърна всичко в пред-
мет на сделка и покупко-продажба, включително духовните ценности и добродетели;
комерсиализира политическия процес и се заговори за „политически маркетинг“ и
„властови доходи“. За Л. Търоу и истината се оказва предмет на пазарна сделка, а
О`Рурк – в духа на Т. Хобс, третира бизнеса, т.е. пазара, като „съвременна версия на
война“. „Роди се“ и фразата „Всичко е бизнес, бизнесът е война“.
Пазарът наистина е „велик социален механизъм на цивилизацията“, но когато
премине определена критична точка или степен в своето развитие, той се превръща
от социално благо в социално зло, т.е. в генератор на антикултура, провокатор на
конфликти, дори инстинкти, или в източник на „варваризация“ и „зоологизация“ на
пазарните субекти в пазарното общество. Глобалната финансово-икономическа кри-
за показа и доказа необходимостта от трансформирането на неолибералния девиз-
дилема „пазар или държава?“ в реалистично-здравомислещата парадигма – „и пазар,
и държава, и морал (или духовност по-общо)“. Защото (по Имануел Кант) без морал
обществото губи своя човешки облик и смисъл.
MARKET – A PRODUCT OF REASON, A GENERATOR OF ANTI-CULTURE
AND A PROVOKATEUR OF CONFLICTS AND INSTINCTS
Abstract:
Man, as a uniquely dualistic (spiritual and material) and cultural and political creature, has
created three ‘eternal’ fundamental social structures for organization and governance of societies:
State, Religion with its Church and Market (with its universal instrument – Money).
These have been both in relationship of cooperation and interaction and in relation ship of
rivalry and struggle for domination and supremacy.
Anti-spiritual market has turned out to be inadequate to Religion and Church, and almost
their enemy (Let us remember that hostility between them dates from ancient times,
because already Christ expelled the merchants from the Temple). Market has also been declared
incompatible with State and the need has been defined not only of a ‘Minimum State’,
but of the full ‘absorption’ of State by it. It (market) transformed everything to subject of
transaction and purchase and sale, including spiritual values and virtues; commercialized
the political process and they began speaking of ‘political marketing’ and ‘power benefits.
To L.Turow truth also appears to be the subject of market transaction, while О`Rourke – in
the spirit of T.Hobbes, treats business, i.e. market, as ‘a modern version of war’. The phase
‘All is business, business is war’ was also ‘born’.
Market is really ‘a great social mechanism of civilization’, but when it passes a definite
critical point or degree in its development, it transforms from social welfare to social
evil, i.e. a generator of anti-culture, a provokateur of conflicts, even instincts, or a source
of ‘barbarization’ and ‘zoologization’ of the market subjects in the market society. The
global financial and economic crisis has indicated and proven the need for transformation
of neoliberal slogan-dilemma ‘Market or State?’ to the realistic and reasonable paradigm
– ‘and Market, and State, and Morality (or Spirituality generally)’. Because (according to
Immanuel Kant) without morality society will lose its human appearance and meaning.
Pazar-prod
„Разширяващата се Вселена постепенно е започнала да преминава от хаос към ред и хармония и така бавно и постепенно са се създали благоприятни условия за живот, включително и разумен.“
Това твърдение отрича Втория закон на термодинамиката,наричан и „Закон за ентропията„, според който ентропията на затворена система, която не се намира в равновесие, нараства с времето.
Казано така, че всеки да го разбере –
всичко, вкл. и Вселената като цяло, върви от подреденост към хаос.
В този смисъл библейският модел на Вселената е адекватен на Закона за ентропията, докато т.нар. научен вариант противоречи на самата наука:
„И видя Бог всичко, що създаде, и ето, беше твърде добро“ (Битие 1:31).